Her følger min artikel fra Dansk Sociologi - Tidsskrift udgivet af Dansk Sociologiforening, nr. 1., 2. årgang, 1990.
Grundlæggerne af den moderne sociologi var et
uforskammet sammenrend af filosoffer, økonomer, historikere og psykologer. De
kaldte sig kun nødigt sociologer, og deres arbejder var sjældent præget af en
entydig faglig stringens. Når vi i dag ikke desto mindre kan se dem som en
gruppe, så skyldes det en særlig eklektisk attitude, et originalt og
fordomsfrit blik på samfundet, eller rettere det moderne samfund.
'Sociologien'
var i disse videnskabsmænds øjne uundværlig, hvis man interesserede sig for de
dramatiske udviklingstendenser og problemer, der for alvor slog igennem omkring
århundredeskiftet, og som stadig kan siges at præge vore dages samfund. Under
den sociologiske paraply udfoldede sig en ægte tværvidenskabelig bestræbelse på
at beskrive og forstå samtidens samfund. Set i bakspejlet er det 'klassiske'
ved disse foregangsmænd deres evne til i samme bevægelse af specificere og
generalisere: De gravede sig ned i detaljen, indsamlede ofte store mængder
statistisk materiale, men de kom på benene igen, de havde den dristighed, der
gjorde dem i stand til at generalisere og fremmane helhedsbilleder af det
moderne samfund, helhedsbilleder som i dag stadig er en udfordring - og det
ikke kun for sociologer.
Theodor Geiger
er i denne forstand en moderne, klassisk sociolog. Selv om han virkede i en
epoke, hvor sociologien gjorde sig storeanstrengelser for at blive anerkendt
som en selvstændig afgrænset videnskab med sine egne, meget strenge
metoderegler, så er hans forfatterskab gennemsyret af en klassisk
tilbøjelighed: sociologisk fantasi og frækhed, trangen til 'at blande sig'. Han
blandede sig tidligt med fænomenologerne (1), senere med positivisternes
moralteori (2), og til sidst henvendte han sig til alle og enhver med forslag
til forbedringen af det moderne demokrati (3), og det netop på baggrund af de
erkendelser, han havde høstet som sociolog.
Theodor Geiger
var udlært inden for den klassiske tyske sociologi-tradition, og han var
bidragyder til det værk, der kom til at stå som denne traditions svanesang,
Alfred Vierkandts Handwörterbuch der Soziologie (1931). Skønt det netop i
udgivernes øjne skulle udgøre en kodifikationsakt, blev det afslutningen på en
epoke. For efter det nazistiske 'mellemspil' blev den amerikanske sociolgi
idealet for de fleste af Europas nye sociologer. Men allerede i 1931 var Geiger
kritisk indstillet over for visse sider af den tyske tradition. Der er således
en smuk konsekvens i, at det netop blev ham, der kom til at skrive den vigtige
artikel om 'Gemeinschaft' i den store håndbog. For akkurat omkring dette begreb
skulle hans kritik komme til at krystallisere sig, og lige til det sidste tumlede
han med, hvordan 'Gemeinschaft' kunne placeres i en moderne sociologi. Det er
måske på dette punkt, Geiger i dag forekommer mest aktuel. I den verserende
diskussion om 'system'og 'livsverden', om 'systemrationaliet' og
'handlingsrationalitet' har nogle af de forestillinger overlevet, som Geiger
hævdede var udtryk for en mangelfuld erkendelse af det moderne samfunds
karakter.
'Gemeinschaft' og 'Gesellschaft'
Kategorierne 'Gemeinschaft' og 'Gesellschaft' går
tilbage til Ferdinand Tönnies, og de har spillet en overordentlig stor rolle i
forbindelse med sociologiens generelle beskrivelse af det moderne samfunds
udvikling. Ved 'Gemeinschaft' forstår Tönnies en naturlig, organisk og konkret
orden, der har tre typer af sociale forbindelser: blodets, ånden og
stedets(familie, venskab og menighed). Denne orden opretholdes gennem
traditionen, sæderne og skikkene. Dens økonomiske grundlag er den fælles
ejendom og jord. Enhver handler - nærmest uden at han ved det - til
fællesskabets bedste, og der hersker en intuitiv, ikke-sprogliggjort
samdrægtighed.
På den anden
side har vi Gesellschaft, der er behersket af en beregnende og rationel
kalkule. Det er et kunstigt og mekanisk fællesskab, hvor enhver søger sit eget
bedste. Den orden, der hersker i samfundet er abstrakt og kontraktmæssig.
Enhver søger sin egen lykke og i denne forbindelse er medmenneskene tendentielt
udelukkende midler. Individerne lever i en latent krig med hinanden. Alle
relationer beror på sammenligninger og beregninger. Problemet hos Tönnies er, at de to begreber
på en højst uklar måde dels lanceres som en beskrivelse af den faktiske
historiske udvikling, dels som to forskellige typer af sociale bånd, der alle
dage har, og alle dage vil eksistere side om side. Tönnies store betydning for
sociologien har i stor omfang hvilet på en fortolkning af de to begreber, der
ser dem som en beskrivelse af, hvad der sker når den kapitalistiske
pengeøkonomi sprænger det nære landsbyfællesskab i stumper og stykker. Man har
således kunnet se det moderne samfund som udtryk for en afvikling eller
likvidering af de værdier og relationer, der kommer til udtryk i det af Tönnies
beskrevne 'Gemeinschaft', og man har opfattet de afviklede værdier og
relationer som mere ægte, end de kunstige, rationelle former, der behersker det
moderne liv.
Geigers kritik af Tönnies
Hvad der egentlig var sigtet hos Tönnies er forlængst
gået i glemmebogen, men fra værket er ikke desto mindre udgået en
grundindstilling til moderniteten, der kan spores i så forskellige retninger
som massesociologien, Frankfurterskolen og den psykologiserende kulturkritik,
der med jævne mellemrum, succesfuldt importeres til Europa fra U.S.A.
På Geigers tid
talte man om det moderne samfund som et massesamfund. Dette begreb sigtede i
den almindelige debat ikkeudelukkende til et størrelsesforhold; at der lever en
forfærdelig masse mennesker i de moderne samfund. Ordet 'masse' havde en
kvalitativ, normativ klang: det henviser til det moderne samfunds angivelige
strukturløshed, og fraværet af en leddeling i de kæmpe-enheder, der omslutter
de anonyme enkeltpersoner. Man savner kort sagt en organisk vertikalstruktur i
moderniteten. Den var der i middelalderens æskesystem af et samfund, men ikke i
dag, hvor vi som personer står uformidlet overfor 'systemet'. Massebegrebet
sammenfattede altså en række principielle mangelerfaringer: den enkeltes
hjemløshed og ensomhed, nivelleringen, uniformeringen, amerikanismen,
bureaukratiseringen og specialiseringen, det kulturelle niveautab, værdiernes
forfald, en generel mangel på håndfaste orienteringspunkter. Tilsammen
impliceres der en påstand om, at ondets rod skal søges i det moderne samfunds
strukturform. Geiger stiller nu det enkle spørgsmål om denne beskrivelse af det
moderne massesamfund er korrekt?
For at besvare
dette spørgsmål griber Geiger tilbage til to grundbegreber fra hans elementære
sociologi: samfundsdannelser af 1. og 2. grad. De udgør egentlig to ekstremer i
det sociale liv. På den ene side de intime og personlige relationer, som de
kommer til udtryk i familien og kammeratskabsgruppen, på den anden side de mere
anonyme relationer, der udspiller sig i interessegrupper, foreninger osv. I den
første type af samfundsdannelser er det sociale bindemiddel personlige
tilbøjeligheder, sympati. Det er de helt personlige preferencer, der holder
grupper af første grad sammen. Men i grupper af anden grad er det orden, der er
det sociale kit. Selv om følelser naturligvis også spiller ind her, er det
afgørende altid 'den fælles sag'. Man er primært sammen om en sag, og dernæst
sammen med disse konkrete personer.
Relationerne i
grupper af denne type er altså middelbare, dvs. formidlet over og begrænset til
en intentionsgenstand, en fælles sag. Der foreligger således et sagliggjort
socialforhold i grupper af anden grad. Man er ikke forbundet med de andre, men
delagtig i det samme som de andre, og den enkelte person deltager i en lang
række forskellige grupper, der indbyrdes kan siges at konkurrere om personens
gunst.
Det moderne
samfund er i følge Geiger karakteriseret ved netop denne opslitning,
differentiering eller funktionalisering af forskellige livsområder. Vi befinder
os i forskellige situationer, hvor vi spiller forskellige roller. Rolleskift er
en afgørende ingrediens i den moderne tilværelse, fordi der i samfundet er
mange forskellige sfærer. Disse rolleskift svarer altså til samfundets
struktur, de er en logisk følge af den moderne kulturs kompleksitet. Men det er
netop dette forhold pessimisterne begræder, fordi det hævdes at indebære et tab
af de 'Gemeinschaftsværdier', der udmærker 1. grads dannelserne. Men det er i
følge Geiger en helt forkert konklusion at drage. I en epoke, hvor 2. grads dannelserne er
udprægede, mangler de intime relationer ikke af den grund. Man kan ganske vist
godt hævde, at det moderne samfund er karakteriseret ved de forholdsvise
upersonlige sociale fænomener, men det er kun en side af sandheden. Den
samfundsmæssige udvikling burde rettere beskrives som en proces, hvor der
udvikles et skel mellem den offentlige og private livssfære. I den offentlige
sfære er der rigtignok indtrådt en atomisering og anonymisering, men det
modsatte er sket i den private sfære.
Flere centrale
områder af tilværelsen er blevet 'privatiseret'. Således har familien mistet
sine udadrettede funktioner og har udviklet sig til stort set udelukkende at
være 'hjemmet', hvor forældrene og børnene er stillet mere lige i forhold til
hinanden, end tidligere.
Det specielle
ved det moderne samfund er derfor ikke massetilværelsen, men den polarisering
af livsformerne, dualismen mellem de samfundsmæssige sfærer, der har udviklet
sig. I det offentlige liv struktureres er tilværelsens struktur episodisk, den
forløber i en kæde af situationsbestemte relationer, mens intimssfæren er
præget af personlige og kontinuerlige processer. Det er derfor et helt
forfejlet billede af samfundet, der kolporteres hos de kulturpessimistiske
sociologer. Det er kun den halve sandhed om moderniteten.
At det meste
af den samfundskritik, der ser dagens lys er forfejlet,medfører imidlertid
ikke, at alt er rosenrødt, at det moderne samfund og individerne i det udgør et
perfekt og optimalt fænomen. Selv om Geiger er kritisk over for kritikken af
det moderne samfund, som han ubetinget mener er bedre end sit rygte, er der
stadig en masse, der kan og skal rettes. Men også hvad det angår er Geiger på
kant med, hvad der var - og til dels stadig er - god latin.
I Geigers øjne
drejer det sig ikke om at gå tilbage til tidligere epokers
'Gemeinschaftsværdier'. Problemet er ikke mangel på kollektive værdier,
problemet er, at der er for mange af dem, problemet er for meget
'Gemeinschaft'.
Patetiske kollektivfølelser
I følge Geiger finder der to arter af kollektive
følelser. For det første er der fællesskabsfølelsen ('Gemeinschfatsgefühl').
Det er den sympatetiske forbundethed, som nævnt, er bindemidlet i 1. grads
samfundsdannelser, altså i relationer, hvor navngivne personer i et
overskueligt antal vekselvirker. En hel sektor af det moderne samfund, nemlig
hele den private tilværelse er således domineret af 'Gemeinschaft', og det er i
følge Geiger 'naturligt'. Problemet er imidlertid den anden hovedsektor af det
moderne samfund, den offentlige i bred forstand. Her har fællesskabsfølelsen
ikke noget at gøre, for her drejer det sig om saglige, funktionelle relationer,
et system af midler, hensigter og funktioner. I det moderne samfunds
kæmpeenheder er det umuligt at nære ægte sympati for hinanden. At det
foregøgles at være muligt er en anden sag, men noget sådant som medlidenhed med
millioner er illusorisk. Sympati kan kun forbinde en person med konkrete andre
personer, ikke med en masse andre. Derimod han en person involvere sine
følelser i en bestemt sags tjeneste, som andre så også investerer deres
lidenskab i. Derved får personen, som nævnt, kun et indirekte eller formidlet
forhold til disse personer, nemlig for så vidt de er interesseret i den samme
sag. Denne type af kollektivfølelse er i følgeGeiger ikke sympati, men derimod
patos i forbindelse med en fælles sag. Af den udspringer den heroiske
samfundsindstilling, der i Geigers øjne udgør en reelt trussel for det moderne
demokrati.
Der gives
altså to typer af kollektive følelser: mellemmenneskelig-sympatetiske og
upersonlig-patetiske. For Geiger er det den patetiske kollektivfølelse i
forbindelse med samfundsdannelser af 2. grad, der er det helt afgørende problem
i det moderne samfund.
Nationalfølelsen som eksempel på patetiske kollektive
værdier
Al snak om
nationalt fællesskab, om nationen, der organisk udvikler et karakterisatisk
statsapparat, om sprogets betydning for nationen, om nationalkarakter, om
kulturens historiske identitet, alt dette fejer Geiger af bordet. Nationen er
en funktion af staten, og staten er et magtapparat. Der er ingen grund til
sentimentalitet: det, der danner nationen er i udgangspunktet, at en bestemt
orden gøres gældende, dvs. at nogen har held til at gennemtvinge sin magt.
Nationen er et produkt af statslig organisation. Uafhængig af staten er
nationen et intet . Det er en orden, ikke en følelse, der holder nationen
sammen. "Nationen er en organisatorisk samling af mennesker. Derudover har
begrebet intet håndgribeligt indhold" (Geiger 1960:109).
Men at
nationen ikke har noget håndgribeligt indhold betyder jo ikke, at der ikke
faktisk gives nationale følelser. Dette er ikke i sig selv et problem, men
sociologisk set er det prekært af flere grunde. Nationalfølelsen kan ikke, som
i de af 'Gemeinschaft' prægede små-grupper, omfatte konkrete individer, men
derimod nationen som 'sag', som abstrakt motiv for handlinger. Nationalfølelsen
kan hellerikke nøjes med at være rettet indad. Dette ville også forudsætte, at
nationen var en størrelse, der bestod af en overskuelig kreds af personer.
Nationen kan kun opfattes i kraft af dens grænser. En nation består kun i kraft
af de statslige grænser, der adskiller den fra andre nationer. Heri ligger det
afgørende problem ved de patetiske kollektivfølelser: de er af natur agressive.
De er udadvendte og udadrettede. Den patos, der med stærke bånd binder en
person til en gruppe, danner automatisk en kløft mellem alle de, hvis patos
brænder for en anden sag.
Al gruppedannelse
og oplevelse af et gruppefællesskab har to sider: sammenslutning indadtil er
altid samtidig en afgrænsning udadtil. Gruppen konstituerer sig i sin distance
til andre grupper (differens og negativitet). Den er i første omgang
umiddelbart erfaret som alt det, den netop ikke er, og som er det de andre er.
I forbindelse
med gruppedannelser af første orden giver dette i følge Geiger ikke anledning
til de store samfundsmæssige problemer og konflikter, men i det øjeblik de
personligt-intime gruppers konstitutionslogik projiceres ud i den offentlige
sfære har vi miseren.
Konfliktualiteten ligger i og for sig gemt i selve gruppefællesskabets
væsen, for der er ikke langt fra distance til direkte afstandtagen, modvilje
eller antipati. Men den sympatiske fællesskabsfølelse i grupper af 1. orden har
ikke nogen front udadtil. Disse grupper er rettetmod sig selv (refleksiv
intention), og fordi en gruppe mennesker gensidigt bekræfter hinanden følger
det ikke, at de omfatter alle andre med antipati. Snarere er der tale om, at de
er ligegyldige overfor andre, eller opfatter dem som fremmede.
Modsat
forholder det sig med grupper af 2. orden, der opfatter sig som fælles om en
sag. Sådanne grupper er svejset sammen af en patos og en heroisme. Og netop
denne patos åbner en kløft mellem de, der kæmper for den pågældende sag og de,
der ikke gør det, eller måske ligefrem kæmper for det stik modsatte. Mens
grupper af 1. orden udvikler sig omkring en harmonisk solidaritet, vokser
grupper af 2. orden i skyggen af en konfliktuel, stridbar solidaritetsform.
Nationalfølelsen hviler i følge Geiger udelukkende på en forestilling
om, at vi er anderledes, det vil altid sige bedre, end de andre.
Hvad der
gælder for nationalfølelsen gælder for alle fællesskaber, der er samlet om en
værdi eller sag. Det gælder derfor ikke kun for forholdet mellem nationerne,
men også for forholdet mellem de forskellige grupper eller klasser indenfor et
samfund. Problemet opstår, når mange i et principielt uoverskueligt samfund
udgør værdifællesskaber. Problemet er forholdet mellem værdier og upersonlige
kollektiver. Det er et specifikt moderne problem, for kun i modernieten findes der fællesskaber, der
udelukkende konstitueres i sagliggjorte interesseforhold.
Geigers utopi
Geigers 'løsning' på de omtalte problemer i det
moderne massedemokrati drejer sig om noget så tilsyneladende paradoksalt som en
værdifri moral. Han kalder den også 'den sidste moral'.
Geiger skelner
mellem forskellige typer af moral, hvortil svarer forskellige former for social
orden. Ved den 'første moral' , forstår Geiger en habituel og kommunitær form
for orden, der ikke kender til det moderne skel mellem skik, lov og personlig
moral. At den er habituel vil sige, at det er vanen, traditionen og konventioen,
der er bestemmende for adfærdsmønstrenes og reglernes indhold og karakter. At
den er kommunitær vil sige, at fællesskabet står umiddelbart over for
individet. Der er ikke udfoldet nogle retsinstanser, der udgør et led mellem
fællesskab og individ.
Det, der
interesserer Geiger i forbindelse med den første moral er, at den kan opfattes
som en principielt værdifri livsteknik. Den er udtryk for en faktisk overholdt
orden, men denne orden er ikke konstrueret i henhold til særlige normer eller
værdier, den er gradvist opstået i fællesskabet som en modus vivendi. Det er
netop dette aspekt, Geiger mener bør genfremstilles i forbindelse med det
moderne demokratis problemer med værdikollektiver og ideologier. Det moderne
samfund må også finde en neutral modus vivendi, en livsteknik, der i følge
Geigerskal fremkomme via en besindelse på de moderne samfundsindividers
gensidige afhængighed af hinanden. I denne forbindelse spiller begrebet social
interdependens en stor rolle hos Geiger.
Social interdependens
Det er denne
faktiske, ydre sociale interdependens i det modernesamfund, det for Geiger
gælder om at genfremstille eller generalisere, så den kommer til at fungere som
en værdifri 'sidste moral'. I følge Geiger skulle dette være muligt, hvis man
fuldkommen forhindrede værdier og følelser i at spille en rolle i det
offentlige liv. Følelser og værdier hører kun hjemme i de nære og intime
relationer, de har ingen positiv rolle at spille i et komplekst, differentieret
samfundsapparat. Geiger skriver: "Efter at vi er blevet splittede i vores
værdimoral, og rystet i tilliden til værdier, er den eneste bevæggrund til en
overholdelse af en mellemmenneskelig adfærdsorden indsigten i dens
livsnødvendighed, med andre ord den reflekterede erkendelse af selve den sociale
interdependens" (Geiger 1960:166-67).
Når man i dag
stifter bekendskab med Geigers samfundsdiagnose, virker hans bekymring for
kollektive værdifællesskaber og ideologier næsten overdreven. I dag, hvor vi
forestiller os, at den kolde krig er borte, hvor vi gerne vil tro, at afstanden
mellem de forskellige grupper i samfundet ikke er så stor, at der ligefrem
hersker en moralforbistring mellem dem, der kan det forekomme, at den
historiske udvikling ganske enkelt har taget luften af Geigers synspunkter.
Dette må også i nogen grad siges at være tilfældet. Geiger er forståeligvis
meget påvirket af den epoke, han levede i - Weimarrepublikken, nazismen, den
kolde krig - og for ham, som for så mange andre, udgjorde en positivistisk
videnskabsteori, der nidkært maner alle værdier i jorden, en radikal
ogprogressiv vaccine mod historiens genkomst. Men Geiger peger også ud over sin
tid. Hans fokusering på den sociale interdependens, hans generelle teori om
social orden virker dagsaktuel. Set i sammenhæng med hans forfriskende positive
analyse af moderniteten udgør hans værk en opfordring til en fordomsfri,
sociologisk revurdering af det moderne samfund og individets stilling inden for
det.
Noter:
1. I Geiger 1939:46-65.
2. I fx. Geiger 1961
3. I Geiger 1960.
LITTERATUR:
Geiger, Theodor 1939. Sociologi. Grundrids og
hovedproblemer. København: Arnold Busck.
Geiger, Theodor 1947. Vorstudien zu einer Soziologie
des Rechts.København: Munksgaard.
Geiger, Theodor 1960. Die Gesellschaft zwischen Pathos
und Nüchternheit. København: Munksgaard.
Geiger, Theodor 1961. Fortidens moral og fremtidens.
København: Hans Reitzel.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar