Jeg har i tidens løb skrevet en del om Georg Simmel i diverse bøger og tidsskrifter. Jeg vil hen ad vejen lægge et udpluk ud på bloggen her.
Jeg begynder med et uddrag af min bog: Personligheden og det sociale - En introduktion til Georg Simmel, Aarhus Universitetsforlag 1989.
Et typisk Simmel-essay starter med udkastningen af en række polariteter, et sæt tilsyneladende modsætninger. I dette tilfælde drejer det sig om de "Gegentendenzen", som udtrykker sig i kraft af menneskets ønske om at behage andre. Dels ønsker jeg at være en ven, dels ønsker jeg anerkendelse og påskønnelse - jeg ønsker at udmærke mig i forhold til "vennerne". På kortform de to tendenser over for hinanden: egoisme og altruisme. De indledende polariteter fungerer som den generelle iscenesættelse og konstruktion af essayets rum, hvor grundbegreberne - helt i tråd med Adornos markeringer - ikke defineres, men snarere bygges op som bander. Essayet springer på denne måde lige ud i det, efter kort at have tangeret det miljø, hvori det påtænker at udspille sig.
Jeg begynder med et uddrag af min bog: Personligheden og det sociale - En introduktion til Georg Simmel, Aarhus Universitetsforlag 1989.
Et typisk Simmel-essay starter med udkastningen af en række polariteter, et sæt tilsyneladende modsætninger. I dette tilfælde drejer det sig om de "Gegentendenzen", som udtrykker sig i kraft af menneskets ønske om at behage andre. Dels ønsker jeg at være en ven, dels ønsker jeg anerkendelse og påskønnelse - jeg ønsker at udmærke mig i forhold til "vennerne". På kortform de to tendenser over for hinanden: egoisme og altruisme. De indledende polariteter fungerer som den generelle iscenesættelse og konstruktion af essayets rum, hvor grundbegreberne - helt i tråd med Adornos markeringer - ikke defineres, men snarere bygges op som bander. Essayet springer på denne måde lige ud i det, efter kort at have tangeret det miljø, hvori det påtænker at udspille sig.
Efter denne
generelle opstillelse kaster Simmel essayets egentlige genstand i spil:
smykket. Smykket er en mellemting, mellem de to polariteter, mellem altruisme
og egoisme. Og det er denne ubestemmelighedskarakter, denne utydelighed i de
begrebslige omrids, der udgør
en art irritation, et punkt der klør,
en uro i den intellektuelle økologi,
noget der ikke er på plads, ikke vil falde til ro, men er anledning til en
analyse.
To ting er hos
Simmel typiske for de første
bevægelser i essayet. For det første:
essayets umiddelbare genstand placeres som noget "midt i mellem". De
generelle begreber, essayet indledes med, er ikke umiddelbart udtryk for hvad
essayet "handler" om, de fungerer som sætstykker, og først efter en indledning, der i
princippet kunne indlede hvad som helst, intoneres tematisk. For det andet:
disse bander eller poler er redskaber for en analyse, for en begribelse af
smykkets "Sinn". Smykkets "Sinn" er ikke dets umiddelbare,
men den dybere, mere symbolske figur, essayet i sin progression søger at være et udtryk for.
Denne
"Sinn-Deutung" er ikke udelukkende en hermeneutisk udlægning, men
snarere en analytisk gennemspilning eller gentagelse, et stiliseret snit, der
fjerner smykket fra dets normale miljø,
og driver det på scenen, omgivet af begreberne egoisme og altruisme, som skaber
et bestemt rum, en bestemt betydningsramme. Principielt er dette - som Adorno
påpeger - en overfortolkning, en forvrængning af smykkets konkrete funktion,
men essayet postulerer implicit, at en sådan overfortolkning er forudsætningen
for at nå frem til en begribelse af smykkets symbolske valør, som også klinger med i dets
konkrete fascinationsformer.
I takt med
essayets fremadskriden vidner det om justeringer af de to
betydningspolariteter, smykket positioneres i forhold til. En række nye polære
relationer introduceres, og de fungerer som analytiske trin i en afventende, spørgende dans, der hele tiden
formulerer nye adgange og udgange. I nærværende essay dukker modsætningen
mellem "Persönlichkeit" og "Unpersönlichkeit", mellem
"Zentripetal" og "Zentrifugal", mellem "Haben" og
"Sein" op.
Strengt taget
er essayets "resultat" blot, at smykket er alle disse ting på en og
samme gang. Men pointen er, at dette resultat ikke kan betragtes isoleret fra
essayet selv. For smykket er samtidig noget mere end disse ting, det er et
bestemt "sted" mellem disse ting. Og essayets virkelige resultat
består i den stiliserede fordobling og indfangning af det "mystiske øjeblik", hvor smykket, fra
blot at være et smykke, bliver til essayets "smykke", hvor det
bliver en mere omfattende og betydningsfuld form.
Hvad der gælder for de
indledende polariteter gælder også for essayets genstand: den afgiver kun
betydning, den fungerer kun i essayets form, den lever kun, når essayets
dynamiske trojka er synlig: de to bander og - i dette tilfælde - smykket.
Et eksempel på
essayets betydningsproducerende mekanik: Det er smykkets "Sinn" at
fremhæve personligheden, men denne udmærkelse skal først og fremmest ske igennem "de andres" frivillige
anerkendelse, og i denne forstand må personligheden være dem taknemmelig.
Smykket er "Kampfplatz des Fürsichseins und des Fürandreseins".
Pointen er nu, at fremhævningen altid gennemføres
via et moment af upersonlighed. Metal- og stensmykket er eksempelvis noget
absolut u-individuelt, det er i princippet ikke på nogen måde forbundet med den
fysiske personlighed:
Men netop i dets upersonlighed ligger dets elegance. At
dette i sig selv stærkt lukkede...nu alligevel tvinges til at tjene personligheden
- netop dette udgør det
særligt fascinerende ved smykket.
Og så kommer
det nærmeste, essayet er på en definition, som vel at mærke ikke er en
definition af smykket, men af det elegante:
Det egentligt elegante undgår tilspidsningen af den
specielle individualitet, det placerer en sfære af noget mere alment,
stiliseret, så at sige abstrakt, rundt om mennesket.
Denne
bestemmelse er et spinn-off fra den fortolkningsmekanik, essayet monterer og
bringer i anvendelse. I det spil, der opstår, når smykket kastes på banen,
dukker beslægtede emner op, som øjeblikkeligt
kan inddrages og uden videre indfarves i overensstemmelse med essayets
generelle atmosfære. Elegance er strengt taget et synonym for
"smykke", men samtidig noget mere, nemlig en fremskrivning af de
begrebslige vekselvirkninger, der er virksomme i essayets rum.
Noget ligende
gør sig gældende i
forbindelse med stil-begrebet. Det opstår i vekselvirkning med elegancen:
Hvis smykket således skal tilføje individet noget overindividuelt, som har retning
mod alle og opfattes og påskønnes
af alle, så må det, hinsides dets blotte materialvirkning, have stil. Stil er
altid noget alment, som bringer indholdet i det personlige liv og skaben på en
form, som er fælles og tilgængelig for mange.
De begreber,
der således dukker op i essayet bærer på en tilfældighed, men er ikke desto
mindre beslægtede. Essayet bevæger sig som en improvisation, der uafladeligt
gentager sig selv som form. Det er de samme grundbegreber, Simmel opsøger. Teksten drejer rundt om sig
selv, men ud af dette virvar af vekselvirkende polariteter fremgår karakteristiske
relationer og positioner, bestemte betydninger og figurer.
I denne
forstand er essayet hos Simmel adækvat med hans opfattelse af det sociale. Det
er et hologram, der kan belyses ud fra forskellige indstillinger, forskellige
perspektiveringer. Simmels essays er ikke - som David Frisby har hævdet -
snapshots under evighedens synsvinkel. Essayformen er som genre velegnet til at
fordoble og fastholde den konkrete Geschehen, og fungerer hos Simmel som en
demonstration af vekselvirkningshypotesen og de sociale primærprocesser i en
særlig teoretisk praksis. Simmels essay er socialanalyse i praksis.
Simmels
esayistik er udtryk for en filosofihistorisk vigtig vending mod det konkrete,
som også er afgørende hos
Adorno og Benjamin. Man kan sige, at essayet bliver en fortsættelse af
metafysikken med andre midler. Men grundtonen er en radikal anden hos Simmel.
Essayet fungerer hos Simmel ikke som en "redning" af fænomenerne,
essayet afslører ikke
genstandenes karakter af konkret ideologi. Simmel foretager ikke en
filosofisk, indre sprængning af objekterne, der "redder" kvaliteter
ved dem, der fører ud over
deres ideologiske præformering. Simmels analytik er overhovedet ikke kritisk i
denne forstand. Det fundamentale begreb om samfunds-væren alluderer på ingen
måde til en opfattelse af samfundet som en forblændelsessammenhæng. De minimale
vekselvirkninger i det sociale felt er ikke feticherede og ideologiserede, de
opfattes snarere som symboler på væsentlige bevægelsesformer i det sociale,
der så i et videre - hos Simmel livsfilosofisk - perspektiv kan tematiseres som
metaforer for væren i almindelighed. De har denne karakter af det sociales
fundamentalontologi.
Det er måske
netop denne attitude til det sociale, det i dag gælder om at oparbejde på ny.
Ikke i den forstand, at løsnet
nu er essays a la Simmel, men således, at den indstilling af blikket, der følger af læren om formerne for
vekselvirkning, og som kommer til udtryk i essayet som genre, tilsammen peger
på en bestemt teoretisk praksisform - en bestemt sans for det sociale.
Måske er tiden
inde til et mindre polemisk forhold til det sociale, en perspektivering, der
forsøgsvis prøver at forblive på et konkret,
antisystematisk niveau, og ikke nødvendigvis
munder ud i et politisk resultat. Simmels essayistiske tænkestil er et
lærestykke i, hvordan en sådan tilgang ikke behøver
slå sig selv for munden med forbehold. Hvad Simmel skriver i indledningen til
Philosophie des Geldes kunne således stå som en sådan attitudes regulative idé:
Die Einheit diser Untersuchungen liegt also nicht in
einer Behauptung über einen singulären Inhalt des Wissens und deren allmählich
erwachsendem Beweise, sondern in der darzutuenden Möglichkeit, an jeder
Einzelheit des Lebens die Ganzheit seines Sinnes zu finden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar