torsdag den 17. november 2016

Husguder episode 1: Arthur Schopenhauer



"Schopenhauer er sprogkunstner. Hans tænkning udspringer deraf. Alene på grund af sproget skal man - for enhver pris - læse ham." 

Sagde Franz Kafka, som er en ret god forfatter.

Men man bør også læse Arthur Schopenhauer på grund af det filosofiske indhold, som han så omhyggeligt og suverænt formidler på et klart og smukt tysk. 

Begynd med indledningen til hovedværket - Die Welt als Wille und Vorstellung. Den er skrevet i 1818, men der er ikke faldet et milligram støv på den i de sidste snart 200 år. Tidens tand har ikke magtet at gnave en my af denne tekst, et litterært og filosofisk mesterværk.

Prøv at læse Schopenhauer på tysk. Det er ikke slemt. Men ellers er der jo engelsk og delvist på dansk.

Jeg kender ikke den danske oversættelse, men den er 
sikkert god, for jeg kan kun tilslutte mig oversætter Søren Fauths karakteristik:

"Schopenhauer er den, som har ramt mig hårdest og dybest. Jeg kender ingen anden, som kommer en sand udlægning af eksistensen nærmere".




Ingen kommentarer:

Send en kommentar