torsdag den 7. juni 2018

Premium mediocre - historien om Maja

En kronik i Berlingske mindede mig om begrebet - premium mediocre. 


Kronikken var skrevet af Mette Kirstine Goddiksen, der konsekvent og fejlagtigt omtaler begrebet som premium medicore, hvilket ikke rigtig giver mening. 

Og hendes danske oversættelse er jeg ikke begejstret for: Luksusskod. 

Det er ikke alene et grimt ord, det er i mine øjne heller ikke helt dækkende for dette ganske interessante begreb.

Det er Venkatesh Rao - som Goddiksen da godt kunne give lidt credit - der har fundet på udtrykket:

"For nogle måneder siden, mens jeg spiste på Veggie Grill, poppede et udtryk uvilkårligt op i mit hoved: premium mediocre. Maden, mente min kone, var premium mediocre. Hun forstod øjeblikkeligt, hvad jeg mente...I de kommende uger blev premium mediocre til en leg for os, og vi gik triumferende i gang med at klistre begrebet på alle mulige ting...Og det var ikke bare os. Da jeg lancerede termen på Facebook og Twitter forstod alle med det samme ideen og gik i gang med navne-legen".

Premium mediocre er betegnelsen for en bestemt type forbrug, der i realiteten er gennemsnitligt eller discount, men som får et lille twist eller skud "premium", der vel bedst kan oversættes som førsteklasses kvalitet. 

På dansk får man ikke den vertikale, sociologiske betydning af ordet med, men på engelsk er der implicit et forhold mellem høj og lav i samfundet forbundet med "premium". Det er produkter, der nydes og forbruges af overklassen.  

Venkatesh´pointe er, at tilskuddet af "premium" ofte er meningsløst eller irrelevant. I virkeligheden er det bare discount med et ligegyldigt twist, men det er netop dette twist, der gør det til førsteklasses discount eller middelmådiged.


I Singapore kan man opleve premium mediocre hos McDonalds i form af en særlig Signature Collection.



"Førsteklasses middelmådighed er en erstatning for...et digitalt utopia, som nogle af os holder af at lade som om allerede er her, selv om det er ulige fordelt".

Det er en slags pant på et endnu-ikke opnået konsumparadis, hvor alle får et palæ, er millionærer og kører Tesla - siger Venkatesh.

Førsteklasses middelmådighed er med andre ord historien om Maja, der smilende spiser sin salat (med tranebær og havtorn) alene.


"Hun er bare ikke millionær - endnu. Hun har bare ikke sit palæ- endnu. Har har bare ikke en Tesla - endnu!





Kilder: 




https://www.b.dk/kronikker/er-du-ogsaa-middelmaadig-med-pil-op

https://www.ribbonfarm.com/2017/08/17/the-premium-mediocre-life-of-maya-millennial/





Ingen kommentarer:

Send en kommentar