torsdag den 17. november 2016

Manufactum - de gode ting findes endnu



Vi køber alt på nettet nu, og de fleste netbutikker ligner hinanden. Men Manufactum er en af dem, der byder på en indkøbsoplevelse med filosofiske og kulturhistoriske dimensioner.

Hos Manufactum ser man på det nye  og moderniteten med dyb skepsis. Nye varer er lidt et skældsord på de kanter.


Hos Manufactum er man ikke til innovation, forandring og omstillinger.

Innovation og modernitet er her lig med et dramatisk kvalitets-,  historie- og kontinuitetstab samt et enormt ressourcespild. 

Manufactum siger: de gode ting findes endnu, men hvor længe?

Det er tyskeren Thomas Hoof, der står bag og siger: ”Es gibt sie noch, die guten Dinge”.

For Thomas Hoof og Manufactum er kvalitet en ideologi. 
Hoof sværger derfor til "materialkonservatismus".

Hans forbillede er John Ruskin, der allerede i forrige århundrede havde blik for, at kvalitet er som en truet dyreart: 

”Der findes ikke noget godt, som en eller anden ikke kan udføre en smule dårligere og en smule billigere”. 

For Thomas Hoof betyder det, at der ikke findes et kvalitetsprodukt, som ikke er truet af elendige, billige efterligninger. 

Verden er fuld af ting, ja, men fuld af dårlige kopier.

Hoofs og Manufactums mission er at redde kvalitetsprodukterne fra at uddø. 


I hans Noahs ark for truede ting er der tusindvis af kvalitetsprodukter. Og de ting, der kommer med om bord skal være en "god" ting, hvilket vil sige:

At den i forhold til sammenlignelige produkter har taget relativ lang tid at producere, og derfor er den solid og funktionel

At den er gjort i et materiale, der svarer til dens funktion, og at den derfor samtidig er smuk

At den er lavet af klassiske materialer som fx metal, glas, bakelit eller træ og derfor holder længe og i givet fald kan repareres og ikke blot smides ud.

Den gode håndværkerer er en frihedskæmper, og det gode håndværk er moralsk vaccine mod hverdagens overflod og ubehaget ved discounterfaringer i butikkerne.



Et radikalt og konsekvent alternativ til en dansk Netto-tilværelse med et inferno af skrammel, der falder fra hinanden, mens man pakker det ud. 

Et forførende analogt modstykke til hverdagens dårlige, digitale uendelighed af nye program-versioner og hyppige opdateringer. 

Hoof har næppe studeret moderne markedføring, for så havde han vel ikke henvist til termodynamikkens anden lov i sit forsøg på at sælge arkivskuffer fra firmaet Elfenbein, der i parentes bemærket under den kolde krig forsynede Stasi og KGB med arkivhardware. 




Men i Hoofs lille reklametekst bliver en arkivskuffe til et ironisk symbol på, at orden er en naturstridig usandsynlighed. 

Arkivskuffen er et våben i kampen mod den lunkne entropiske hverdag: 

”Den som måler sin utrættelige ordenssans på, at den i sidste ende er forgæves, genvinder begrebet om det tragiske og er kommet visdommen et skridt nærmere”, som det så smukt hedder om disse uopslidelige arkivskuffer. 

Slå et smut forbi manufactum.de og find en julegave!